Blog

  • 04 marca 2019

Nakłady na reklamę online wzrosły o 14% r/r w I-III kw. 2018 r. - IAB Polska/PwC AdEx

Po trzech kwartałach 2018 roku utrzymało się dwucyfrowe tempo rozwojowe obserwowane we wcześniejszych miesiącach. Tym samym potwierdza się dobry prognostyk, zgodnie z którym koniec roku mógł zakończyć się rekordową wartością osiągającą 4,5 mld zł. Coraz bliższy jest także punkt zwrotny w obrazie rynku reklamowego w Polsce, kiedy to łączne wydatki na wszystkie formaty reklamy cyfrowej przekroczą wydatki na telewizję, stając się największym medium.
 
W badanym okresie utrzymały się kluczowe mechanizmy rynkowe, które wpływają na jego obraz. Wysoką dynamikę notuje wciąż reklama w urządzeniach mobilnych, komunikacja marketingowa w social media oraz wideo online. Na tempo rozwojowe rynku nadal duży wpływ ma reklama sprzedawana w modelu programmatic, której wartość wzrosła o ponad jedną trzecią.
 
Ogólny obraz rynku nie uległ zmianie – dominuje reklama graficzna z prawie połową udziałów tortu reklamowego online, marketing w wyszukiwarkach pozyskuje prawie jedną trzecią, ogłoszenia prawie jedną szóstą, zaś e-mail około 2%. Utrzymały się także obserwowane dotychczas trendy wzrostowe w dynamice poszczególnych formatów – wszystkie z nich wypracowały dodatnie indeksy, oprócz reklamy e-mail, która ponownie odnotowała wskaźnik ujemny.
 
Istotnej zmianie nie uległ także udział poszczególnych branż w wydatkach reklamowych online. Nie doszło do zmian w rankingu top 5 podstawowych sektorów, które pozyskują połowę wartości rynku (handel, komunikacja, motoryzacja, finanse i żywność). Największe wzrosty zanotowały następujące branże: higiena i pielęgnacja (+40%), usługi dla biznesu (+37%) oraz media, książki, CD i DVD (+36%).
 
Źródło: https://interaktywnie.com/biznes/newsy/raporty-i-badania/wydatki-na-reklame-online-wzrosly-o-prawie-400-mln-zl-iab-polska-pwc-adex-258569