Blog

  • 14 stycznia 2019

Reklama graficzna (display) - podstawą marketingu w sieci

Wielu ekspertów już kilka lat temu wróżyło, że klasyczna reklama graficzna szybko zniknie z sieci, bo wszędzie było jej za dużo. Do zaniku tej formy promocji miały się przyczynić wtyczki do przeglądarek blokujące kody (adblocki). I choć faktycznie korzysta z nich w Polsce nawet 30 proc. internautów, to o odejściu rynku od bannerów, rectangli, skyscraperów nie ma co mówić. Za to branża interaktywna dyskutuje o parametrze widoczności reklamy. Do adblocków doszły bowiem boty, które – według różnych szacunków – mogą generować nawet 40 proc. pozostałych po nich odsłon graficznych form reklamowych.

Najszybciej rosnącym regionem − średnio o 6,3% rocznie do 2021 roku − będzie Europa Środkowa i Wschodnia.
Tak wysoka dynamika wynika głównie z dalszego umacniania się rosyjskiego rynku reklamowego. Wydatki na reklamę w Rosji rosną o 6,8% rocznie i stanowią 39% wartości rynku całego regionu. Drugim pod względem dynamiki regionem świata jest Azja Pacyficzna − tamtejszy rynek rośnie średnio o 4,9% rocznie (5,7% rocznie, jeśli nie uwzględnimy Japonii).

W tym regionie dynamiką wyróżniają się Indie, gdzie wydatki na reklamę rosną w tempie 13,5% rocznie − od 9,7 mld USD w 2018 roku do 14,2 mld USD w 2021. Tym samym w 2021 roku Indie znajdą się po raz pierwszy wśród 10 największych rynków reklamowych świata, plasując się na 8 miejscu.
Wartość wydatków reklamowych w Indiach stanowi zaledwie 0,3% PKB (mniej niż połowa średniej w krajach regionu Azji Pacyficznej), co zdaniem analityków Zenith wskazuje na ogromny potencjał do dalszego wzrostu. W tym torcie znaczące miejsce nadal zajmuje reklama typu display.   Jeśli display, to przede wszystkim w modelu programmatic buying 
Siłą napędową polskiego rynku reklamy internetowej pozostaje programmatic.
Jednocześnie bardzo dynamicznie rośnie kategoria wideo. Pojawia się coraz więcej treści, a co za tym idzie – powierzchni reklamowej. Popyt na nią wydaje się cały czas niezaspokojony. Na trendzie korzystają najwięksi gracze: Google i Facebook, którzy dzięki połączeniu wideo z danymi przejmują sporą część budżetów reklamowych. Dotyczy to również nowych środków na rynku, jako że biddable media (w tym Facebook i Google) stają się mediami pierwszego wyboru dla małych firm.  

Obecnie największymi wyzwaniami dla branży są: kwestia widoczności reklamy, czyli tzw. viewability oraz wysoki odsetek internautów używających adblocków. Kwestie te wymagają zmiany myślenia po stronie reklamodawców, agencji jak i wydawców, oraz przemodelowania oferty tych ostatnich. Pozytywnym efektem wprowadzanych zmian jest rosnąca dostępność jakościowej powierzchni reklamowej oraz danych zasilających działania komunikacyjne.  W 2019 roku globalne wydatki na reklamę kupioną w modelu programatycznym będą stanowiły 65% sumy wydatków na reklamę online – wynika z raportu Programmatic Marketing Forecasts opublikowanego przez agencję mediową Zenith.

Łączna wartość wydatków na reklamę programmatic wyniesie w 2019 roku 84 mld USD, wobec 70 mld USD w 2018. W 2020 roku sięgną kwoty 98 mld USD i będą stanowiły 68% wartości wydatków na reklamę online.
Tempo wzrostu globalnego rynku reklamy programatycznej spowalnia w miarę jak ten model zakupu zaczyna dominować na rynku. Według estymacji Zenith wydatki na reklamę programmatic w 2017 wzrosły o 32%, w 2018 roku spodziewany jest wzrost o 24%, w 2019 o 19%, a w 2020 o 17%.

W Polsce wydatki na reklamę kupioną w modelu programmatic będą stanowiły w tym roku 31% sumy wydatków na reklamę online. Do 2020 roku udział programmatic wzrośnie do 46%.

Źródło: https://interaktywnie.com/biznes/newsy/raporty-i-badania/reklama-graficzna-display-dalej-jest-podstawa-marketingu-w-sieci-258316