Blog

  • 13 lipca 2020

Polski Internet w czerwcu 2020

Internet umocnił swoją pozycję jako lider polskiego rynku reklamowego. Nie wiemy jednak co wydarzy się do końca roku 2020. Wszystko wskazuje na to, że z powodu pandemii koronawirusa biznes przenosi się jeszcze szybciej do sieci. Czy firmy będą miały pieniądze na reklamę?

Rynek reklamy w sieci ma się dobrze, a zyskują na nim przede wszystkim Google i Facebook

To do tych koncernów trafia najwięcej budżetu reklamowych. Ogólny obraz rynku nie uległ zmianie – dominuje reklama graficzna z prawie połową udziałów w reklamach online.
 
Reklama internetowa na smartfonach przoduje.

Według badania IAB/PwC AdEX wysoką dynamikę odnotowała komunikacja marketingowa w urządzeniach mobilnych, która wypracowała ponad 40 proc. wzrostu.
Kanał ten stanowi już ponad jedną czwartą wydatków reklamowych online, a jego dynamika rok do roku wyniosła 17 proc.
Na tempo rozwojowe rynku nadal duży wpływ miała reklama sprzedawana w modelu programmatic oraz w mediach społecznościowych.
Wart odnotowania jest fakt, że wideo online, które we wcześniejszych latach osiągało dwucyfrowe wzrosty, w roku 2019 wyhamowało, osiągając dynamikę na poziomie zaledwie kilku procent.
Wyhamowanie to jest jednak wynikiem wyłącznie spadku wydatków na out-stream, podczas gdy formaty in-stream osiągnęły dynamikę na poziomie 17 proc. Zjawisko to dotyczy zarówno rodzimego rynku, jak i globalnego.
Ogólny obraz rynku nie uległ zmianie – dominuje reklama graficzna z prawie połową udziałów w rynku reklamowym online, marketing w wyszukiwarkach pozyskuje prawie jedną trzecią, ogłoszenia prawie jedną szóstą, zaś e-mail około 2 proc.

Jak wygląda rynek reklamy online

Wszystkie formaty wypracowały dodatnie indeksy, oprócz reklamy e-mail, która wciąż notuje wskaźnik ujemny. Zmianie nie uległ także udział poszczególnych branż w wydatkach reklamowych online.
Ranking sektorów jest prawie identyczny, jak w porównywalnym okresie ubiegłego roku. Na miejscu zdecydowanego lidera plasuje się handel, a kolejne miejsca zajmują odpowiednio: telekomunikacja, motoryzacja, finanse i żywność. Największe wzrosty zanotowały kategorie: "odzież i dodatki” (prawie 30 proc.) oraz "handel i media, książki, CD i DVD” (obydwie prawie 20 proc.).

Marketing w Google - te dane mówią same za siebie

Google ma prawie 75 proc. udziału w rynku wyszukiwarek, użytkownicy korzystają z niej 3,5 miliarda razy, co oznacza, że co sekundę do giganta spływa 2,5 miliona zapytań. Użytkownicy pytają o korki, rozkład jazdy pociągów, tramwajów czy autobusów, pogodę i najnowsze newsy, a także - szukają informacji na temat produktów, które zamierzają kupić. To daje wiele okazji, by zaprezentować swoją markę potencjalnym klientom, zwiększyć ruch na swojej stronie, konwersję i w końcu poprawić wyniki sprzedażowe.
Reklama w Google to, zwłaszcza dla firm z sektora e-commerce, podstawa. Płaci się wyłącznie za bezpośrednie kliknięcia lub wyświetlenia reklam.
Budżet nie jest jednak bez znaczenia. Na co innego może liczyć początkujący e-sklep, w porównaniu z dobrze prosperującym przedsiębiorstwem.
Według badania przeprowadzonego przez Gemius, w czerwcu 2020 roku liczba internautów w Polsce w czerwcu 2020 roku wyniosła ogółem 27,2 mln. Użytkowników internetu wykorzystujących komputery osobiste i laptopy (komputery osobiste używane w domu oraz w pracy) było 22,3 mln, natomiast urządzenia mobilne (smartfony i tablety) łącznie 23,7 mln.

Największą popularnością wśród wszystkich właścicieli portali internetowych cieszyła się Grupa Google, z wynikiem 25,8 mln internautów, na drugim miejscu znalazła się Grupa RAS Polska, a na trzecim facebook.com. W rankingu domen przewodzi google.com, facebook.com oraz youtube.com. Z kolei zaraz poza podium uplasował się Grupa Wirtualna Polska z wynikiem 21 mln internautów.
Badanie pokazuje również najpopularniejsze domeny oraz wydawców w podziale na użytkowników komputerów oraz urządzeń mobilnych. W przypadku aplikacji mobilnych, najwięcej internautów korzystało z Allegro oraz OLX.pl.

Źródło: Badania Gemius/PBI za czerwiec 2020

Poprzedni wpis

Marketing a koronawirus

Następny wpis

Social media w Polsce