Blog

  • 30 marca 2020

Social media w Polsce

Poniżej zostały zebrane najważniejsze informacje, które wskazują, jak wygląda sytuacja i jak jest liczba użytkowników mediów społecznościowych w 2020 roku.

Social media w Polsce

Użytkownicy
Wedle najnowszych danych, w naszym kraju z internetu korzysta 30,63 miliona osób.
Jest to 81% całkowitej populacji i  263 tysiące (+2,3%) osób więcej w stosunku do roku 2019.
Aktywnymi użytkownikami mediów społecznościowych jest 19 milionów osób. To z kolei połowa całkowitej populacji naszego kraju. Już 97% z nas robi to z poziomu urządzenia mobilnego, a od 2019 roku do sieci społecznościowych dołączyło 1,4 miliona użytkowników (+7,8%).

Czas spędzany w mediach społecznościowych
Ilość czasu, jaką przeznaczamy na korzystanie z serwisów i aplikacji społecznościowych to obecnie średnio 2 godziny dziennie. Na wszelkie działania w internecie przeznaczamy z kolei średnio 6 godzin i 26 minut.
Dla porównania – oglądanie telewizji zajmuje nam średnio 3 godziny 18 minut, korzystanie z serwisów do streamingu muzyki 1 godzinę 13 minut, a korzystanie z konsoli do gier średnio 43 minuty każdego dnia.

Zachowania użytkowników
Na potrzeby raportu sprawdzono, że aż 99% użytkowników z przedziału wiekowego 16 – 64 lata w ciągu ostatniego miesiąca korzystało z mediów społecznościowych lub komunikatorów. 85% użytkowników aktywnie angażowało się w okresie ostatnich 30 dni w social media. Blisko co trzecia osoba (32%)  wykorzystuje kanały społecznościowe na potrzeby pracy.
Co ciekawe, na jednego użytkownika internetu w Polsce przypada 8,1 profili.

Najchętniej wybierane platformy
Które z serwisów wybieramy najczęściej? Jak sprawdzono, w Polsce numerem jeden jest nie Facebook, a… YouTube! Ku zaskoczeniu wielu osób, to serwis wideo może pochwalić się, że w ciągu ostatniego miesiąca aż 92% wszystkich użytkowników internetu korzystało właśnie z niego. W przypadku Facebooka, który plasuje się na miejscu drugim, jest to wynik 89%, a Messengera 72%.
Najrzadziej wybieramy Vibera, WeChat oraz… TikToka. Taka informacja może wskazywać, że mimo ogromnej popularności w innych krajach i boom’u na charakterystyczne wideo treści, kanał ten jest jeszcze wciąż w fazie zdobywania użytkowników w naszym kraju.

Popularność portali w Polsce

Facebook
W przypadku Facebooka w Polsce możemy mówić o możliwościach dotarcia z treściami reklamowymi do 16 milionów użytkowników. Ponad 53,4% z nich to kobiety. Zasięg reklamowy dla wszystkich mieszkańców naszego kraju powyżej 13 roku życia to 49%. Co ciekawe, dane dotyczące zasięgu nie zmieniły się w przeciągu ostatniego kwartału.
Już ponad 96,2% z nas korzysta z facebookowej aplikacji na swoim urządzeniu mobilnym. Wyłącznie z wersji desktopowej serwisu korzysta 3,8% userów, a wyłącznie z aplikacji na mobile 49,3%. Z serwisu zarówno z poziomu smartfona/tabletu, jak i komputera korzysta zaś 46,9%.
Typowy użytkownik Facebooka w Polsce pozostawia polubienia dla przynajmniej 1 Strony, lajkuje średnio 11 postów w ciągu miesiąca (kobiety średnio 15, mężczyźni średnio 8) i dodaje średnio 3 komentarze w ciągu miesiąca (kobiety średnio 5, mężczyźni średnio 2). Zarówno Panie, jak i Panowie decydują się średnio na jedno udostępnienie postu w okresie 30 dniu.
Co ciekawe, kobiety znacznie częściej klikają w reklamy na Facebooku. W ciągu miesiąca robi to średnio 23 razy, natomiast w przypadku mężczyzn jest to średnio 15 kliknięć.

Instagram
Instagram posiada w Polsce 7,3 miliona użytkowników, do których mogą dotrzeć za pomocą aplikacji reklamodawcy. Jest to 22% całkowitej populacji naszego kraju powyżej 13 roku życia. Możliwości zasięgowe wraz z biegiem czasu rosną (+7,4% w przeciągu kwartału).
Z perspektywy działań reklamowych istotna wydaje się informacja, że reklamy w aplikacji częściej odbierane są przez kobiety. 58,3% odbiorców w Polsce to właśnie Panie.

Snapchat
Potencjał reklamowy na Snapchacie to możliwość dotarcia do 4 milionów użytkowników. Liczba ta to 12% całkowitej populacji osób z Polski powyżej 13 roku życia. Potencjał zasięgowy wzrósł o 5,3% w ciągu ostatnich trzech miesięcy.
Na Snapchacie także dominuje płeć żeńska – odbiorcami reklam jest 57,6% kobiet, co może być znaczące w planowaniu działań promocyjnych na tym kanale.

Twitter
Pod kątem dotarcia do użytkowników z treściami reklamowymi jak dotąd najsłabiej wypada Twitter. Na platformie mikroblogowej reklamodawcy mogą dotrzeć do 1,25 miliona użytkowników, czyli 3,8% całkowitej populacji mającej powyżej 13 lat. Co więcej, na tym polu odnotowano blisko pięcioprocentowe spadki.
Istotną informacją jest jednak, że w przeciwieństwie do poprzednich serwisów, z Twittera w większości odbiorcami reklam są przede wszystkim mężczyźni. Stanowią oni aż 65,7% użytkowników.

LinkedIn
Jaki potencjał reklamowy drzemie w LinkedInie? Otóż za pomocą profesjonalnego serwisu z treściami reklamowymi możliwe jest dotarcie do 3,7 miliona użytkowników. Jest to 12% osób powyżej 18 roku życia i liczba ta wzrosła w ostatnich kilku miesiącach.
Sprawdzono, że w serwisie treści reklamowe częściej trafiają do płci męskiej (53,3%).

YouTube
W przypadku YouTube, który jest najpopularniejszy w naszym kraju, zaprezentowano najczęściej wyszukiwane frazy. Brak informacji na temat potencjału reklamowego może tłumaczyć fakt, że aby korzystać z serwisu nie jest konieczne logowanie się. Oznacza to, że wielu użytkowników może konsumować treści wideo, także te reklamowe, nawet jeśli nie posiada konta w serwisie.
Najnowsze dane na temat mediów społecznościowych będą na pewno przydatne dla prowadzących komunikację w sieci oraz rozważających reklamy na poszczególnych kanałach.

Źródło: raport Hootsuite “Digital 2020”