Blog

  • 09 października 2018

Sztuczna inteligencja a zakupy na Facebook Marketplace

Facebook Marketplace zostało wprowadzone 2016 roku, jednakże dopiero od 2017 roku z możliwości tej mogą korzystać użytkownicy z Polski. Pozwala on kupować i sprzedawać w swoich lokalnych społecznościach. Obecnie pojazdy są jedną z najpopularniejszych kategorii na rynku światowym, tuż obok mebli i elektroniki.
Wedle informacji udostępnionych przez Facebooka, obecnie więcej niż co trzecia osoba korzystająca z serwisu w Stanach Zjednoczonych korzysta z Marketplace każdego miesiąca, począwszy od nowych butów, poprzez sprzęt dziecięcy, aż po samochody i apartamenty. Co nowego pojawiło się w ramach usługi?

Szybsze zakupy dzięki AI
Twórcy serwisu wierzą, że sztuczna inteligencja może zasadniczo zmienić sposób, w jaki ludzie robią zakupy i są podekscytowani potencjalnymi możliwościami, jakie może przynieść ona zarówno kupującym i sprzedającym. AI może już automatycznie poprawiać jakość zdjęć oraz tłumaczyć listy i rozmowy na czacie. To jednak nie koniec – dwa dni temu poinformowano o wprowadzeniu nowych funkcji, które wykorzystują sztuczną inteligencję do podpowiadania zakresu cen i automatycznej kategoryzacji. Co to dokładnie oznacza?
Gdybyśmy na przykład chcieli sprzedać krzesło z domowego biura, Marketplace mógłby użyć sztucznej inteligencji, by pomóc nam zrobić to jeszcze szybciej. Zasugeruje on, że cena wynosi od 50 do 75 dolarów w oparciu o to, za ile sprzedano podobne krzesła. Co więcej, na podstawie zdjęcia i opisu automatycznie skategoryzuje także krzesło jako „meble”, dzięki czemu my nie będziemy musieli tego robić.

Polecane produkty
W trakcie testów są także funkcje kamery, mogące korzystać z sztucznej inteligencji, aby polecać produkty, które mogą zainteresować danego użytkownika. Jeśli spodobają się nam słuchawki przyjaciela i zechcemy mieć własne, możemy zrobić im zdjęcie, a technologia AI Marketplace poleci nam podobne aukcje do sprzedaży w pobliżu.
W przyszłości sztuczna inteligencja może uprościć zadania, takie jak wykończenie wystroju domowego. Możliwe będzie na przykład przesłanie zdjęcie własnego salonu i uzyskanie sugestie dotyczących mebli do kupienia, w zależności od układu i rozmiaru.

Budowanie bezpiecznej i zaufanej społeczności
W przypadku zakupów online kluczowe jest to, aby mieć zaufanie do osób i firm, od których kupujemy. Dlatego Facebook zainwestował również w funkcje, które stworzą bezpieczniejszą i bardziej zaufaną społeczność, w tym:

Wykrywanie i usuwanie nieodpowiednich treści: dzięki użyciu sztucznej inteligencji serwis pracuje nad wykrywaniem i usuwaniem elementów, które naruszają zasady portalu, analizując obrazy, zawartość i kontekst.
 

Oceny kupujących i sprzedających: kupujący i sprzedający mogą teraz oceniać się nawzajem, aby zasygnalizować, czy mają dobre lub złe doświadczenia. Mogą również zostawić informację zwrotną na temat tego, co warto byłoby poprawić, np. czas reakcji, życzliwość i niezawodność.
Bardziej niezawodne narzędzia do raportowania: Jeśli użytkownicy zauważą w sprzedaży przedmiot, który ich zdaniem narusza zasady handlowe portalu, mogą z łatwością zgłosić ten wpis. Podobne działania mogą podjąć w przypadku kupujących i sprzedających, gdy zauważą aktywność, która nie powinna znajdować się na Facebooku.
 
Sztuczna inteligencja sprawia więc, że Marketplace jest bardziej wydajny i spersonalizowany pod kątem kupujących, a także pomaga sprzedawcom w lepszym łączeniu się z większą liczbą potencjalnych konsumentów.

Źródło: Newsroom.fb.com